Haute Verrerie
bekijk video

In 1994 maakte Frans Molenaar met meesterglasblazer Arie van Loopik bij Royal Leerdam de eerste twintig glasobjecten voor een expositie in het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. Hoewel de stuurlui in het ‘glaswereldje’ meewarig hun hoofd schudden zette Frans Molenaar door en ontwerpt hij tot op heden objecten in kristal en glas. Hij wordt daarbij beďnvloed noch gehinderd door kennis van de geschiedenis van de glaskunst. Zijn objecten zijn groot en zwaar. De kleuren zijn niet doorschijnend. Kenmerkend voor het werk uit de eerste jaren is de toepassing van gekleurde lijnen. De belijning van de vorm wordt explicieter door een biesje. Het gebruik van biesjes (ook wel piping genaamd) is tevens zijn handelsmerk in zijn couturecollecties. Zijn objecten zijn typisch Nederlands: vol, optisch en monumentaal. Niet de verfijning van technische toepassingen valt op, maar de monumentaliteit en eenvoud. De wijze van glasontwerpen ligt in het verlengde van zijn ontwerphouding voor de couture. De strakke eenvoudige vormen en kleuropbouw van de eerste jaren verschuift later in de richting van spontaan uitwaaierende randen en een onverwachter lijnvoering. De verbinding met de dynamiek van de mode wordt zichtbaar. Aanvankelijk is het constructivisme van vorm en kleur de leidraad, nu krijgt de beweeglijkheid het accent. Inmiddels heeft Frans Molenaar met een aantal meesterglasblazers en in verschillende landen gewerkt: na Arie van Loopik in Leerdam, heeft hij gewerkt met Berengo Fine Arts in Murano (Italië), met Neil Wilkin in Bath (Engeland) en de laatste jaren veelvuldig met Richard Price in Amsterdam.

Fotografie Gerry Hurkmans

Winter 2008 Winter 2008 Winter 2008 Winter 2008 Winter 2008
Winter 2008 Winter 2008 Winter 2008 Winter 2008  
Powered by LaMark Solutions